

להבין קולנוע | סדרת הרצאות על כל מה שמעניין (וחשוב) בקולנוע.
-
הרצאות09

-
שוקי בן נעים- התסריטאי והבמאי
האנקדוטה הזו מעידה על המורכבות של מערכת היחסים בין תסריטאי ובמאי בקולנוע. בתחום בו המקצועי והאישי בלולים זה בזה ללא הכר. בהרצאה נדבר על מערכת היחסים הזאת: על הטוב, הרע, והבלתי נמנע שלה. דרך הצצה לאחורי הקלעים של יצירות קלאסיות שנוצרו משיתוף פעולה בין תסריטאי ובמאי, ודרך הנסיון האישי של שוקי בן נעים כתסריטאי (מרחק נגיעה, מעורב ירושלמי, הנערים ועוד) בעבודה מול במאיות ובמאים.
-
ד"ר גדי טאוב- אומנות הסיפור
מה מייחד את הכתיבה לקולנוע? ולמה היא מכריחה את הכותבים לזקק את אומנות הסיפור? ד"ר גדי טאוב יספר במפגש מהו סיפור ואיך בונים אותו לקולונוע וטלוויזיה וישתמש בפרק מסידרה שכתב יחד עם התסריטאי ארז קו-אל, על בסיס ספרו אלנבי כדי להדגים עקרונות אלה.
ד"ר גדי טאוב הוא סופר, דוקטור להיסטוריה ותסריטאי. הרומן רב המכר מפרי עטו "אלנבי" עובד על ידו, יחד עם ארז קו-אל, לסדרת טלוויזיה בערוץ 10 הנושאת את אותו שם. בנוסף, הוא תסריטאי שותף והבמאי של הסדרה "הרמון", אשר שודרה ברשת 13, ומבוססת על סיפוריהן האמיתיים של כתות בישראל, וביניהן הכת של גואל רצון. -
רוני ניניו- הדרמה הקולנועית
במפגש נצלול דרך סצינות וטקסטים מהקולנוע, הטלוויזיה והתיאטרון (חנוך לוין, הסנדק, מד-מן, כבודו) אל תוך מבנה הדרמה, נגלה את הקונפליקט הפנימי והחיצוני של הגיבורים ונחווה את ההתנגשות הבלתי נמנעת שבין הטקסט לסאבטקסט.
רוני ניניו הוא במאי תיאטרון, קולנוע וטלוויזיה, מבין היחידים בישראל העוסקים בשלוש מדיות אלו גם יחד. ביים את הסרטים 'היו לילות' 'המחצבה' ועוד ואת הסדרות 'עבודה ערבית' 'לתפוס את השמיים' 'מרחק נגיעה' 'כבודו' ועוד. -
אלון גור אריה- הקומדיה הקולנועית.
במאי ותסריטאי הקומדיות אלון גור אריה במפגש בו יחשוף את המנגנונים הקומיים ליצירת הקומדיות הטובות בכל הזמנים. דרך סוגי ההומור השונים ננסה להבין בין השאר מה קורה לנו כשאנחנו צוחקים? מה מצחיק מי והאם יש באמת משהו שאסור לצחוק עליו? והאם הבדיחה הראשונה בעולם עדיין מצחיקה? לסיום תצאו עם כלים מושחזים ליצירת קומדיה, או לכל הפחות, עם כמה בדיחות חדשות.
אלון גור אריה הוא במאי, תסריטאי ומפיק קולנוע. בין היתר היה הבמאי והתסריטאי של קומדיות כמו 'המוסד' 'מבצע ביצה' ו'המוסד הסגור'. -
תומר היימן- סודות הקולנוע הדוקומנטרי
בהרצאה תומר היימן ישתף מניסיונו של עשרים שנות יצירת סרטים וסדרות דוקומנטריות ויכניס את הקהל אל מאחורי הקלעים של התעשייה.כמו כן, בהרצאה ישולבו קטעים מסרטיו 'מיסטר גאגא' 'יונתן אגסי הציל את חיי' ועוד ועוד.
תומר הֶיימן הוא במאי ומפיק סרטי תעודה. ביים למעלה מעשרה סרטים וסדרות, כולם דוקומנטריים, ורובם עוסקים בדמויות משולי החברה הישראלית. עובד עם אחיו, ברק הימן, במאי ומפיק סרטים, שהפיק איתו אחדות מיצירותיו. בין סרטיו 'תומר והשרוטים' 'מיסטר גאגא' ו'יונתן אגסי הציל את חייו' ו'החבר דב' שיצא לאחרונה. -
ד"ר שי בידרמן- הקולנוע ככלי פילוסופי
הקולנוע הוא לא רק פופקורן או בילוי חינני סביב מדורת השבט של אקשן טכנולוגי. הקולנוע הוא גם, ואולי בעיקר, אופן מבע וצורת תיווך ראשונה במעלה של מחשבות, הגויות, טיעונים פילוסופיים ואמיתות אינטלקטואליות. ככזה, מסור הקולנוע בידיו של הפילוסוף ככלי עבודה חשוב ביצירתם, מישמועם וטיפוחם של רעיונות.
בהרצאה נעמוד על איכויותיו והיקף פעולתו של כלי עבודה זה. באמצעות סרטים כגון המטריקס (1999), ממנטו (2000), והמופע של טרומן (1998), במאים כגון וודי אלן, האחים כהן ופליני, ותוכניות טלוויזיה כגון משפחת סימפסון ואיש משפחה – נבחן את טיבה של העבודה הפילוסופית בקולנוע (או "כ"קולנוע) ונחלוק כמה תובנות על עתידה של הפילוסופיה בעידן הדימוי הנע.
ד"ר שי בידרמן הוא מרצה לקולנוע ופילוסופיה באוניברסיטת תל אביב ובמכללה האקדמית בית ברל. בעל תואר דוקטור מאוניברסיטה של בוסטון ארה"ב, כתב ופרסם מאמרים רבים על קולנוע ופילוסופיה בספרים וכתבי עת מובילים, וערך שתי אסופות, אחת על הפילוסופיה (והקולנוע) של דיוויד לינץ', והשנייה (שיצאה בימים אלו לאור) על הזיקות שבין קפקא וקולנוע. -
שוקי בן נעים- כתיבה בקולנוע מול כתיבה בטלוויזיה
מתישהו בתחילת המחצית השניה של המאה העשרים הגיחה הטלוויזיה לעולם וחוללה מפץ גדול שהוביל לעלייה חסרת תקדים בהיקף ובזמינות של דרמה מצולמת לצופה הממוצע. כפועל יוצא, התסריטאים שנאלצו להתמודד עם הביקוש הזה נאלצו לחשוב על דרכים חדשות לספר סיפור באופן שיתאים למדיום החדש, ובלוחות הזמנים החדשים והלא סובלניים שבהן פועלת יצירה טלוויזיונית. זה הוביל לחידושים צורניים באמנות הדרמה – המצאת הסיטקום למשל, אבל היתה לזה השפעה עמוקה עוד יותר על תהליך היצירה עצמו. התסריטאי הפך להיות חלק מצוות "חדר כותבים" – ואם לכתוב לבד עם עצמך זה קשה, נסה לגרום לזה לעבוד עם עוד מישהו כמוך, עם עוד שלושה.
בהרצאה נדבר על הולדתו של "חדר הכותבים" והתהליך הייחודי של כתיבה לטלוויזיה, דרך דוגמאות מפתח מהדרמה האמריקאית והעולמית, נציץ ל"חדר הכותבים" של "הסופרנוס" ו"הסמויה" ואשתף אתכם בחוויות והאתגרים האישיים של בן נעים ככותב מחדרי הכותבים שהשתתף בהם – "הנערים", "אורים ותומים" ו"נויורק". וגם ננסה לחשוב על "חדר כותבים" כהמשך של המצאה יהודית אחרת, עתיקה בהרבה: בית המדרש – המקום בו יהודים אוהבים לריב. -
ד"ר הדס כהן- אהבה בסרטים
איך מלמדת אותנו כיום הוליווד ״לעשות״ אהבה בתקופה של מעל 50% גירושין? האם הקלות שבה מותר לנו לבחור במי להתאהב ומתי ה-להתאהב באמת מבטיח סיום של happily ever after?
בעזרת קטעים מסרטים של וודי אלן ומהסרט תלמה ולואיז, ומסדרות איקוניות כגון סקס והעיר הגדולה ומראה שחורה נבחן את מה שאנו תופסים כמובן מאליו בנוגע לאהבה, תשוקה, זוגיות ונישואין – ומה הוליווד מלמדת אותנו לגבי זה
ד״ר הדס כהן, מרצה למגדר ולמדעי המדינה באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת בן גוריון. היא כותבת על הדרך בה תפיסות חברתיות של רומנטיקה, אהבה וזוגיות מעצבות את התודעה הרגשית והפוליטית שלנו בעבר ובהווה וכן היא מתראיינת על הנושאים הללו לטלוויזיה ולעיתונות. -
דורון פישלר- מה קורה כשהכול משתבש? איך עושים סרטים גרועים
מדי פעם, כשאנחנו שוב מגיעים בטעות לסרט הוליוודי בעל תקציב ענק ומגלים שהיינו יכולים לצלם סרט טוב יותר עם הסלולרי בבית, עולה השאלה: איך זה קרה? איך זה בכלל יכול לקרות? איך זה שבהוליווד, המקום עם התקציבים הכי גדולים בעולם ועם האנשים הכי מוכשרים בעולם, עושים שוב ושוב סרטים כל כך גרועים?
על הסיבות והנסיבות שהופכות סרטים הוליוודיים לגרועים: העולם שמאחורי הקלעים של התעשייה, המשמעות האמיתית של המספרים בדיווחי הקופות, העיסקאות הסודיות, הפרסומות הסמויות, המילה שמותר לומר רק פעם אחת בסרט, והקשר הסיני. ההרצאה שמייקל ביי לא רוצה שתשמעו! (סתם. למייקל ביי ממש לא מזיז אם תשמעו אותה או לא, יש לו די והותר כסף בכל מקרה).
+ עוד